Tiskové zprávy


HUDEBNÍ NOSIČE


Tiskové zprávy

TZ: Melissa Aldana a Linda Oh ztělesní v Praze půvab jazzu  / TZ: 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality  / TZ: Jan Garbarek okouzlí publikum severskou zádumčivostí

 

TZ: Melissa Aldana a Linda Oh ztělesní v Praze půvab jazzu

Chystají se dva výjimečné koncerty, které spojuje nejen krása a temperament sólistek.  Chilská saxofonistka Melissa Aldana zahraje 29. října v KC Novodvorská a na stejném místě se 30. října představí také malajská kontrabasistka Linda Oh.

Cesta chilské saxofonistky Melissy Aldana (*3. prosince 1988, Santiago de Chile) za jazzem a mezinárodním uznáním působí vlastně docela přímočaře. Hrát začala v šesti letech pod dohledem tatínka, saxofonisty Marcose Aldana. Že se opravdu stane jazzovou hudebnicí ji však napadlo až po setkání s muzikou Sonnyho Rollinse. Právě kvůli Rollinsovi si mezi saxofony vybrala jako hlavní nástroj ten tenorový. Navíc ho měla doma po ruce, její první tenor patřil dědečkovi. K dalším Melissiným vzorům patřili Charlie „Bird“ Parker, Cannonball Aderley či Michael Brecker.

Už jako sotva náctiletá začala hrát Melissa v klubech rodného Santiaga. Právě tam si jí během svého chilského turné všiml pianista Danilo Pérez a pozval dívku na Panama Jazz Festival. Tehdy šestnáctiletá Melissa „zaválela“ a její další cesta logicky vedla na sever, do USA a ke stipendiu na prestižní bostonské Berklee College Of Music. Mohla se učit přímo od těch nejlepších, lekce jí dávali Joe Lovano, Greg Osby či Bill Pierce.

V roce 2009 Melissa zdárně dokončila Berklee a pokračovala dál do New Yorku, ke pokračovala ve studiích u Grega Osbyho či George Colemana. V roce 2010 právě pod patronací Osbyho vydala debutové album Free Fall, které jí zajistilo prestižní koncertní příležitosti včetně pozvání na Monterey Jazz Festival. Ve čtyřiadvaceti se stala prvním muzikantem z Latinské Ameriky a také vůbec první ženou, která vyhrála Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition. Mimochodem, i sem kráčela v otcových šlépějích, Marcos Aldana se v této soutěži v roce 1991 dostal do semifinále.

Velikáni jazzové historie nejsou jedinou Melissinou inspirací. Letošní, v pořadí pátou profilovou desku Visions věnovala saxofonistka dílu Fridy Kahlo. Možná odtud se bere působivá pestrost hudby Melissy Adana.

Na pražském vystoupení doprovodí Melissu spolustudent z Berklee, norský kytarista Lage Lund (též Seamus Blake, Ingrid Jensen, Maria Schneider), kontrabasista Pablo Menares, který už saxofonistku doprovázel v době málem dětských začátků v klubech Santiaga de Chile, a bubeník Kush Abadey (též Ravi Coltrane, Chris Potter, Nitai Hershkovits).

https://www.youtube.com/watch?v=nHOJ3gOUiL0

https://www.youtube.com/watch?v=BQ17iiRFTtE

MELISSA ALDANA

29. 10. 2019 19:30 | Kulturní centrum Novodvorská, Novodvorská 1013/151, Praha 4

 

„Vídám kolem sebe spousty nových talentů, jenže Linda vystoupla na mém osobním seznamu až úplně nahoru, jakmile jsem si sní poprvé zkusil zahrát,“ chválil Lindu Oh samotný Pat Metheny, když hledal posledního člena koncertní sestavy pro turné v roce 2017. Tehdy jsme mohli um basistky Lindy Oh obdivovat právě po Methenyho boku v pražském Foru Karlín.

Linda May Han Oh se narodila 25. srpna 1984 v čínské imigrantské rodině žijící v Malajsii a vyrostla v Západní Austrálii. Svojí hrou, ve které nezapírá orientální originalitu, pak potvrzuje, že jazzový jazyk je skutečně universální. Ostatně ve svojí studentské práci v rámci Western Australian Academy Of Performing Arts na transkripcích sól svého oblíbeného Davea Hollanda ukázala, jak také „západní“ hudebníci často využívají třeba rytmy klasické indické hudby. Když se v roce 2008 odstěhovala do New Yorku, hravě dokončila magisterská studia na Manhattan School Of Music, kde mezi její pedagogy patřil i saxofonista Dave Liebman.

Muzikantské základy má přitom Linda ještě bohatší. Jako dítě začínala s klasikou na piano. Pak přešla na dechové nástroje, klarinet a fagot. Basové linky jí učarovaly až na střední škole, když nastoupila do studentské kapely jako baskytaristka. Pokud mladé hráčce přisuzujete také rockové vlivy, hádáte správně. Vždyť na svoje první profilové album Entry (2008) také krom vlastních kompozic zařadila přepracování písně od Red Hot Chili Peppers. Jazz ji však oslovil nejhlouběji.

Také ve svém kvartetu střídá Linda kontrabas a baskytaru. K řádce zdařilých sólových alb letos připojila titul Aventurine a nový repertoár v Praze představí spolu s původem londýnským saxofonistou Willem Vinsonem (další spolupráce Gonzalo Rubalcaba, Kurt Rosenwinkel, Kurt Elling), kanadským kytaristou Matthewem Stevensem (Christian Scott, Esperanza Spalding, Jacky Terrasson) a bubeníkem Erikem Doobem (Christian Scott, Dr. Lonnie Smith).

https://www.youtube.com/watch?v=08f1lnaaBuM

https://www.youtube.com/watch?v=Q2-vM5KkAp0

LINDA OH 4TET

30. 10. 2019 19:30 | Kulturní centrum Novodvorská, Praha 4

 

TZ: 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall.

Že i letošní MFJP bude mimořádný naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii dnes již bohužel zemřelého Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

S nadsázkou bychom mohli říci, že úvodní dvojkoncert 25. listopadu v žižkovském Atriu proběhne ve znamení ohně a ledu. Z našich pódií již dobře známá virtuózní hráčka Sunna Gunnlaughs z Islandu totiž jako kdyby ve svojí hudbě převáděla do tónů povahu rodného ostrova. Jako leží Island na sopečném rozhraní mezi Evropou a Amerikou, také inspirační zdroje pianistky zahrnují principy swingujícího, rytmicky průrazného jazzu amerického střihu i klasicizující vlivy jazzu evropského.

Ostatně když se Sunny zeptáte na její cestu k jazzovému pianu, jedním dechem jmenuje coby velké učitele Američana Billa Evanse i Švéda Bobo Stensona. Sunnina transkontinentální klavírní fúze přitom funguje výborně. K čemuž v neposlední řadě přispívá temperament talentované dámy, která má cit jak pro vulkanicky výbušné momenty, tak pro konejšivě lahodné melodie. Ať už vystupuje v pianovém triu nebo sólově.

https://www.youtube.com/watch?v=spQHDxTeaIc

https://www.youtube.com/watch?v=_0t0VEjz-ow

Do nálady večera výborně zapadne všestranný italský, na pařížské scéně působící hudebník Giovanni Mirabassi. Hráč světové úrovně, který v mládí doprovázel na italských koncertech i Cheta Bakera či Steva Grossmana, přitom začal s klavírní průpravou relativně pozdě a vlastně jako samouk. Otec, ač sám profesionální hráč, synovi muzikantskou dráhu rozmlouval. A tak se Giovanni učil podle milovaných nahrávek Buda Powella, Arta Tatuma a Oscara Petersona.

Dnes se Mirabassi těší z hvězdné pozice v řadě evropských zemí a také v Japonsku. Podílel se na více než dvaceti deskách v různorodých sestavách i pro sólové piano, jako sidemana si pianistu vybral například šansoniér Léo Ferré.

https://www.youtube.com/watch?v=h0t8Qs8fuw8

https://www.youtube.com/watch?v=f7Ya7ORWGlM

Také druhý večer festivalu 4. prosince v koncertním sále Nuselské radnice symbolicky překlenuje scény severské a jižanské. Charismatický norský skladatel, pianista (ale také varhaník, zpěvák a portrétní fotograf, zaměřený na snímky kolegů-muzikantů) Andreas Ulvo patří k nejinvenčnějším představitelům dnešního skandinávského jazzu. Nejznámější je jako leader Eple Trio či spoluhráč na deskách hvězdného trumpetisty Mathiase Eicka, s nímž točil pro label ECM. Na kontě má také dvě sólová alba a v oboru svobodně proměnlivých nálad sólového recitálu se cítí doslova doma.

https://www.youtube.com/watch?v=EUvusrpN120

https://www.youtube.com/watch?v=qqkav2bL7U8

Rozjímavou a mlžnou hudbu Andrease Ulva vyváží izraelský novátor Uriel Herman, který proslul kombinací blízkovýchodních hudebních genů s dramatickou interpretací, inspirovanou vedle jazzu také rockovou hudbou. S chutí zařazuje do programu krom vlastních skladeb i svérázné úpravy písní Nirvany, Davida Bowieho nebo Radiohead. Je znám především razantním hraním s vlastním kvartetem i početnějšími sestavami zahrnujícími např. etnické nástroje, o to zajímavější bude sledovat ho ve zcela samostatném bloku. Schopnost volné improvizace prý odblokoval během celonočního šamanského rituálu, který podstoupil v Kostarice, a v jeho interpretaci skutečně cosi „šamanského“ slyšíme.

https://www.youtube.com/watch?v=pZmGLjTlw9g

https://www.youtube.com/watch?v=x5LUqoSaaLU

Třetího večera 13. prosince v prostorách Nuselské radnice nabídne festivalová dramaturgie přátelskou konfrontaci amerického, do italského prostředí přesídlivšího hráče Grega Burka a jeho německého klavírního kolegy Chrise Galla.

Greg Burk má zázemí v klasické hudbě, ostatně jeho otec Dennis Burk získal mezinárodní uznání jako dirigent a matka Giovanna Coloneli zase coby lyrická sopranistka. Greg také začal studovat klasickou kompozici na University Of Massachusetts. Jenže zároveň mu učaroval jazz a do tajů improvizace ho v roli pedagoga zasvětil samotný legendární saxofonista Yusef Lateef. Následovala další, již jazzová studia na New England Conservatory Of Music, ale hlavně inspirativní setkání s Danilem Pérezem či Paulem Bleyem. Vydal se nejprve cestou žádaného sidemana a ani dnes nebrání plodným spolupracím, hrál například se Stevem Grossmanem, Davidem Liebmanem, Stevem Swallowem či tvůrcem ethio-jazzu Mulatu Astatkem. V roce 2002 na sebe upozornil úspěšným profilovým debutem Checking In. Nejčerstvějším Burkovým počinem je lyrická deska As A River, kterou ovlivnil pianistův život v Římě.

https://www.youtube.com/watch?v=tWgtRzVFzhc

https://www.youtube.com/watch?v=3fOGAf71jDk

Šíře záběru německého hráče Chrise Galla je překvapující, ale ještě víc udiví důvěryhodnost jakékoliv muziky, do které se pustí. Vždyť má za sebou desky s kapelou Taalis, vedenou indickým hráčem na sitar Shakirem Khanem, s mnichovským písničkářem a elektronickým muzikantem Enikem, hrál world music, pop i rock.

Jako kapelník debutoval Gall triovou deskou Vibes Of Boston (1999), inspirovanou studiem na prestižní Berklee School Of Music. Po dalších albech se zmíněným Enikem se našel např. v duech s kytaristou Andreasem Dombertem či perkusistou Bernhardem Schimpelsbergerem. Kouzlu sólového klavíru dal průchod na jednoznačně pojmenovaném titulu Piano Solo (2015). Jako žhavou novinku přichystal na listopad 2019 výtečné album Mythos, natočené v duu se saxofonistou Mulem Francelem.

https://www.youtube.com/watch?v=jWKx8yJt4Ts

https://www.youtube.com/watch?v=UThRGTA9tLk

Závěrečný večer festivalu 18. prosince proběhne opět v žižkovském Atriu.

Dobrým zvykem dramaturgie MFJP je zařazovat do programu také reprezentanta zdejší scény. Kristina Barta už dávno dokázala, že na mezinárodní úrovni obstojí. Na scéně se objevila v roce 2010 v groove/funk/jazzové kapele Kikina B. Osobité podobě moderního jazzu se poté věnovala v Kristina Barta Trio, které se v roce 2016 probojovalo do finále Euroradio Jazz Competition a vystoupilo v Amsterodamu. Zaslouženě pozitivní ohlas vyvolalo také album EMA29 (2017), natočené v rozšířené sestavě např. s Miroslavem Hloucalem a Karlem Růžičkou Jr. a vydané u rakouského labelu Alessa Records. Kristina Barta vystupuje napříč Evropou jak se svým kvintetem Event Horizon, tak v sólových recitálech. Účastnila se i prestižního Montreux Jazz Festival.

https://www.youtube.com/watch?v=oJ7rblmU2AM

https://www.youtube.com/watch?v=34MwvGzGaAY

Tradičně silnou polskou scénu bude zastupovat Marcin Wasilewski. V jazzových kruzích na sebe upozornil už v osmnácti letech jako spoluhráč Tomasze Stańka. Muzikantská cesta ho vedla k prestižnímu německému labelu ECM, který má v katalogu jak pianistovy nahrávky s Tomasem Stańkem, tak čtveřici kapelnických alb s Marcin Wasilewski Trio. Wasilewski spolupracoval i s veličinami jako Jan Garbarek, Bobo Stenson, John Surman, Joe Lovano či Manu Katche.

https://www.youtube.com/watch?v=twBcGa-SMZ8

https://www.youtube.com/watch?v=lg9aCboPE4o

24. Mezinárodní festival jazzového piana:

Sunna Gunnlaugs, Giovanni Mirabassi
25. 11. 2019 19:30 |Atrium, Čajkovského 12, Praha 3

Andreas Ulvo, Uriel Herman
4. 12. 2019 19:30 | Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4

Greg Burk, Chris Gall
13. 12. 2019 19:30 | Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4

Kristina Barta, Marcin Wasilewski
18. 12. 2019 19:30 | Atrium, Čajkovského 12, Praha 3

 

TZ: Jan Garbarek okouzlí publikum severskou zádumčivostí

Norský saxofonista Jan Garbarek bývá právem označován za jednu ze stylotvorných figur evropského jazzu. Jeho nezaměnitelný, konejšivě melancholický tón se stal málem ochrannou známkou kultovního labelu ECM. Právě Garbarkovy nahrávky před půl stoletím přitáhly mezinárodní pozornost k invenční, dnes tak vlivné skandinávské scéně. Jan Garbarek se vrátí do Prahy 20. března 2002, kdy se svojí skupinou uhrane Forum Karlín.

Do Prahy se Jan Garbarek vrací vlastně už také více než půl století, byť s totalitou vynucenou pauzou. Poprvé se tu představil jako mladík v roce 1966, když na jejím prvním mezinárodním turné doprovázel zpěvačku Karin Krog. Účinkoval tehdy i na Karinině albu Jazz Moments. Mnohem později, v letech 1997 a 2010, vystoupil v Praze i ve slavném projektu s Hilliard Ensemble, prolínajícím citlivé saxofonové improvizace se středověkou vokální hudbou. V roce 2013 zahrál na Hradě v triu s kontrabasistou Miroslavem Vitoušem a bubeníkem Trilokem Gurtu. Netřeba dodávat, že každá z návštěv vyzněla odlišně a krásně zároveň.

Jan Garbarek se narodil 4. března 1947 v norském Nysenu jako syn někdejšího polského válečného zajatce a dcery norského farmáře. Po učednických 60. letech, kdy mu učarovala divokost free jazzové avantgardy a debutoval jako kapelník albem Til Vigdis (1967), postupně začal budovat skutečně vlastní styl. Lyrický, prostý disonancí, vystavěný na hypnoticky i meditativně působících dlouhých tónech, nevšedních, ale lahodných melodiích a v neposlední řadě na práci s odmlkami a tichem. Po inspiracích pro svoje pojetí jazzu začal Garbarek pátrat nejen v evropské klasické hudbě či lidové muzice Skandinávie, ale také v muzikantských postupech pro nás exotických kultur.

V pořadí třetí saxofonistovo album Afric Pepperbird (1970) vydal tehdy začínající, dnes ikonický label ECM, do jehož „stáje“ patří Garbarek neodmyslitelně dodnes. V Garbarkově bohaté diskografii najdeme i společné nahrávky s mezinárodními ikonami jako Keith Jarrett, Ralph Towner, John McLaughlin či Bill Frisell, nemluvě o významných skandinávských hráčích jako Terje Rypdal nebo Bobo Stenson. Officium (1993), první společná nahrávka s britským vokálním kvartetem Hilliard Ensemble, dodnes patří k umělecky i komerčně nejúspěšnějším položkám katalogu gramofirmy ECM.

Ve Foru Karlín zahraje mistr lyrické hry spolu s Jan Garbarek Group, sestavou prověřenou dlouhými lety intuitivní souhry. Německého klavíristu, hráče na elektrické klávesové nástroje, skladatele a také universitního pedagoga Rainera Brüninghause jsme mohli slyšet už na Garbarkově albu Legend Of The Seven Dreams (1988). Krom toho má Rainer Brüninghaus za sebou spolupráci s Carlou Bley, Garym Burtonem nebo Bobbym McFerrinem.

Hvězdný indický perkusista a bubeník Trilok Gurtu (též John McLaughlin či Barre Phillips) přijal v poslední dekádě roli Garbarkova dvorního koncertního bubeníka. Už dlouho předtím ale hostoval např. na Garbarkově nahrávce Visible World (1996), čímž vlastně saxofonistovi oplatil příspěvek na vlastní desku Living Magic (1990).

Také baskytarista Yuri Daniels, proslulý medově sytými tóny svého nástroje, patří déle než dekádu k neodmyslitelným Garbarkovým sidemanům. Podílel se i na koncertním albu Dresden, zaznamenaném v roce 2007.

https://www.youtube.com/watch?v=vmE8HXbOVWI

https://www.youtube.com/watch?v=q8WtHshfOso

20. 3. 2020 20:00 | Forum Karlín, Pernerova 51, Praha 8


PARTNEŘI

logo - Magistrát hlavního města Prahy
logo - Ministerstvo kultury ČR
logo - Městská část Prahy 2
logo - Městská část Prahy 1
logo - Městská část Prahy 4
logo - Městská část Prahy 11
logo - Městská část Prahy 5
logo - Městská část Prahy 6
logo - Raiffeisen Leasing
logo - Art District Prague 7

Loading…