Arthur Possing a Ignacy Wiśniewski zvou na intimní setkání
Druhý večer 26. ročníku Mezinárodního festivalu jazzového piana představí nastupující klavírní hvězdy z Lucemburska a Polska. Svátek pro milovníky sólových recitálů proběhne 22. října v sále pražské Nuselské radnice.
Na jednom pódiu se potkají dva zcela osobití interpreti, budeme-li však hledat mezi jejich talenty spojnici, nalezneme ji například v důsledné klasické průpravě. Nebo ve faktu, že sólové recitály pro ně nejsou běžnou rutinou, proslavili se v kombech a zatím nenatočili samostatná klavírní alba. Jejich vystoupení tudíž lákají i jistým oparem překvapení.
Lucemburský pianista Arthur Possing (*1996) přišel na svět doslova obklopen muzikou, díky hlubokým hudebním zájmům svých rodičů. V šesti začal docházet na lekce klasických bicích nástrojů, v deseti pak klasického klavíru. Díky svému nespornému nadání brzy získal učitele v uznávaném lucemburském klavíristovi Jeanovi Mullerovi. V roce 2009 se pod vedením Marca Mangena nadchl pro klavír jazzový. Ale nezapomněl ani na dětskou lásku, v roce 2011 se začal znovu seriózně věnovat laděným perkusím, tentokrát vibrafonu.
V roce 2016 Arthura přijali na Bruselskou královskou konzervatoř, v té době se už ale dávno věnoval jazzovému řemeslu v praxi. Ještě jako žák střední školy s hudebním zaměřením v roce 2013 založil kvarteto s hudebníky původem z Německa, Francie a Lucemburska a začal pravidelně vystupovat. Od počátku zařazoval do repertoáru jak standardy a cover-verze skladeb svých oblíbených jazzových muzikantů, tak kompozice autorské.
První oficiální album nazvané Four Years natočil Arthur Possing Quartet v roce 2017 (vyšlo o rok později), ano, po čtyřech společných učňovských letech. Velmi příznivý ohlas sklidilo nejen v Beneluxu, ale také ve Francii a otevřelo Possingovi cestu na mezinárodní scénu. Druhé album Natural Flow se objevilo na trhu letos v srpnu.
https://www.youtube.com/watch?v=oPNj2RkwQIk
Polský pianista, aranžér a skladatel Ignacy Wiśniewski po svém spojuje odkaz evropské hudební literatury a jazzu, světy psané hudby a volné improvizace. Na Akademii Muzycznej v Gdaňsku, kde nyní působí jako pedagog, absolvoval jak piano klasické, tak jazzové. Studoval také na Hochschule für Musik, Theater und Medien v Hannoveru či Academia Musicale de Villecroze.
Poprvé na sebe výrazněji upozornil jako zakládající člen kapely Almost Jazz Group, se kterou vydal tři alba, počínaje titulem Akordina (2012). První z desek s vlastním Ignacy Wiśniewski Triem, nazvaná Jazz Shirim (2016), si v polských jazzových anketách vysloužila označení debut roku. Ceněná je také Ignacyho nahrávka Kantata Jazzowa (2018), s hudbou složenou na básně Michała Rusineka. Wiśniewski píše také scénickou hudbu pro divadlo a film, nejpovedenější skladby pro soundtracky shrnul na CD v roce 2018. Spolu s manželkou, flétnistkou Majou Miro-Wiśniewskou, založil label Wood And Mood.
Před nedávnem vydal Wiśniewski u slovenského labelu Hevhetia album Duos, zachycující improvizované dialogy, vedené například s významným polským saxofonistou Mikołajem Trzaskou, zpěvákem Marcinem Januszkiewiczem nebo kontrabasistou Olem Walickim. Pokud hledáme nápovědu, jak asi bude znít Ignacyho sólový recitál, najdeme ji možná právě zde.
https://www.youtube.com/watch?v=bUt_bd4ZI0U